Volvokoncernen börjar kundleveranser av helelektriska produkter i Europa
År 2030 vill vi att över en tredjedel av de maskiner som Volvokoncernen säljer ska vara elektriska.
Lanseringen av en ny generation nollutsläppsprodukter har lett till att den franska entreprenören Eiffage har fått leveranser av en helelektrisk Volvo FE Electric-lastbil och en ECR25 Electric kompaktgrävmaskin - och blir därmed den första mottagaren av de elektriska produkterna i Frankrike.
Den 17 december levererade Volvo Construction Equipment (Volvo CE) den första elektriska maskinen, och Volvo Lastvagnar den första helelektriska Volvo FE Electric-lastbilen i Frankrike, vilket innebär en acceleration av den långsiktiga omvandlingen till mer hållbara transport- och infrastrukturlösningar.
Mottagaren av de nya produkterna - en elektrisk Volvo FE-lastbil med eldriven kran och en kompakt ECR25 Electric grävmaskin - är den ledande franska entreprenören och Volvokunden Eiffage. Maskinerna stöder Eiffages strategi för låga koldioxidutsläpp och ska arbeta med det ambitiösa transportprojektet Grand Paris Express i den franska huvudstaden. Projektet innebär 200 kilometer nytt spår och 68 nya stationer, och kommer dagligen att betjäna cirka två miljoner passagerare.
Överlämnandet av de första helelektriska produkterna skedde vid en ceremoni i Paris. I ceremonin deltog Benoit de Ruffray, vd för Eiffage Group, och företrädare för Volvo Lastvagnars och Volvo CE: s Frankrike-baserade team. På grund av Covid-19 relaterade reserestriktioner fick Martin Lundstedt, vd och koncernchef Volvokoncernen, Melker Jernberg, vd på Volvo CE och Volvo Lastvagnars vd Roger Alm vara med digitalt.
Volvo en tredjedel elekriskt 2030
- År 2030 vill vi att över en tredjedel av de maskiner som Volvokoncernen säljer ska vara elektriska. Det kan vi inte göra det ensamma utan vi vill göra det tillsammans med våra kunder, partners som Eiffage och samhället i stort, säger Volvokoncernens vd Martin Lundstedt.
- Leveransen av dessa elektriska lastbilar och maskiner är början på en revolution inom transportlösningar, instämde Melker Jernberg, vd för Volvo CE. Elektriska maskiner kommer inte att förbli ett nischproduktområde, tro inget annat. Under de närmaste åren och decennierna kommer de att bli den dominerande kraften avseende låg- eller nollutsläpplösningar. I kombination med ren energi kan deras potential att stödja klimatförändringsmålen, förbättra luftkvaliteten och hjälpa till att bygga den värld vi alla vill leva i inte underskattas. Jag är mycket nöjd med att vi börjar denna resa med vänner som Eiffage.
- Stödet från framåtblickande kunder som Eiffage är viktigt för den framtida utvecklingen av hållbara transportlösningar. Att hålla en nära dialog med kunderna innebär att vi alla lär oss snabbare och tillsammans kan påskynda den nödvändiga övergången till en fossilfri framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Den första leveransen i Frankrike representerar ett viktigt steg på vägen till nollutsläpp. Tack vare låga ljud- och vibrationsnivåer och frånvaro av avgaser är elektriska lastbilar och maskiner väl lämpade för att möta en tuff miljöreglering i stadsområden, inhängnade områden och andra specifika uppgifter. De erbjuder nya möjligheter för urbanisering såväl som för väginfrastrukturer.
Volvo FE Electric 6X2 lastbilen byggdes vid Volvofabriken i Blainville sur Orne i Frankrike. Den kommer att användas för att leverera verktyg och reservdelar och kommer att köra cirka 150 km per dag – helt utan avgasutsläpp.
ECR25 Electric kompaktgrävmaskinen kommer att användas av Eiffage för att stödja rivnings- och demonteringsaktiviteter, detta med noll koldioxidutsläpp och mycket lägre ljud- och vibrationsnivåer än traditionella dieselmotormaskiner. 2,5-tonsmaskinen har samma prestanda som sin dieselmotsvarighet, batteripaketet erbjuder upp till fyra timmars arbetstid, beroende på applikation. ECR25 Electric utvecklades och byggdes på Volvo CE: s Belley-fabrik i Frankrike.
-
Jan 18, 2021
MLT får utökat uppdrag av pappersjätten Essity
Affärer Komplett lösning för vibrationsmätning vid Lilla Edets pappersbruk.
-
Jan 18, 2021
Stor order till Konecranes
Affärer Ska leverera 34 automatiska staplingskranar.
-
Jan 18, 2021
Amerikansk order till FlexQube
Affärer Vinner stort kontrakt till amerikansk aluminiumjätte inom fordonsindustrin.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder. -
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare. -
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa.
-
Att tänka på i samband med uppsägningar
Som arbetsgivare bör man ha arbetsrätten i bakhuvudet. Ofta är det i slutet av en anställning som fel begås.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.