Stålindustrins restprodukter kan göra framtidens elbilar mer hållbara
Högskolan Väst ska undersöka hur restprodukter från stålindustrin kan ersätta sällsynta jordartsmetaller i elmotorer - ett samarbete med fordonsindustrin.
Forskare på Högskolan Väst bygger bland annat fullskaliga motorer i samarbete med Volvo Cars.
– Behovet av metaller till elbilsmotorer ökar lavinartat. Kan vi minska elbilarnas klimatpåverkan genom att använda ferrit från svenska gruvor är mycket vunnet, säger Boel Ekergård, docent på Högskolan Väst.
Marknaden för elbilar ökar explosionsartat och debatten om deras klimatpåverkan har drivit på behovet av forskning och utveckling. 2019 startade Högskolan Väst en ny forskargrupp som ska fokusera på magnetiska metaller i elmotorer för transportsektorn. Boel Ekergård är en av gruppens fyra forskare och inom kort anställs även två doktorander.
Varför behövs alternativa material till elbilarnas motorer?
– Eftersom dagens elbilsmotorer ofta innehåller sällsynta jordartsmetaller som kan ha utvunnits i gruvor under tveksamma förhållanden, söker biltillverkarna efter andra material. De måste kunna visa att materialen i bilarna är hållbara utifrån flera aspekter, berättar Boel Ekergård.
– Tillgången på de sällsynta jordartsmetallerna är mycket begränsad, vilket innebär att de är dyra.
Hur kan restprodukter från stålindustrin användas i elmotorer?
– Stålindustrin producerar stora mängder av restprodukten ferrit och idag används den inte i så stor utsträckning. Men ferrit är en magnetisk metall som efter bearbetning kan användas i elmotorerna på samma sätt som de sällsynta jordartsmetallerna.
– Eftersom ferrit har lägre effektdensitet än jordartsmetallerna behövs mer material för att få samma motoreffekt. En elmotor byggd av ferrit blir ungefär dubbelt så stor, vilket givetvis också gör den tyngre. Men faktum är att elmotorn bara står för en liten del av bilens totala vikt.
Varför är ferrit ändå ett alternativ om elmotorn blir tyngre?
– Förutom att det finns stora volymer ferrit i Sverige så är det ett billigare och mer hållbart alternativ.
– Vi undersöker nu hur man kan utveckla högeffektiva elmotorer med ferrit och hur de kan designas för att ge optimal verkningsgrad till lägsta möjliga vikt. Vi kommer att bygga och testa fullskaliga elmotorer i labbmiljö och troligen även i bil.
Märker bilförare någon skillnad om elmotorn är byggd av ferrit?
– Det beror på vilken typ av körupplevelse du vill ha. Flera av dagens elbilmodeller har extremt snabba motorer som exempelvis kan accelerera från 0-100 km/h på 3 sekunder. Då är det en fördel att ha en lätt motor med material som har högre effektdensitet än ferrit.
– Men majoriteten av bilförare behöver inte så kraftfulla motorer, och då fungerar ferrit utmärkt som material. Även om motorn blir större och väger mer, så ger den mer än väl den effekt som krävs för normal bilkörning. Det här är förstås en avvägning för biltillverkarna: Vad är viktigast? Motorns vikt eller materialens hållbarhet?
-----------------------------------------------
Forskningsprojektet drivs av Högskolan Väst i nära samverkan med Volvo Cars, NEVS och Uppsala universitet.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder.
-
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare.
-
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa. -
Jan 15, 2021
Sandvik förvärvar andel i AI-företag
Nyheter Tillsammans ska de ta lösningar för smart tillverkning till nästa nivå.
-
Jan 15, 2021
"Regeringens beslut saknar tydligt stöd i svensk lagstiftning"
Nyheter Boliden begär rättsprövning av regeringsbeslut. -
Jan 14, 2021
Global leverantör till fordonsindustrin etablerar sig i Sverige
Nyheter Investerar 20 miljoner euro i kompetenscenter och produktionsanläggning och inleder rekrytering redan under första kvartalet 2021.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
Från en källare i Vänersborg till en global industrigrupp
Det svenska bolaget firar nu 70 år.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.