Autonom elektrisk lastbil på SKF i Göteborg. Foto: Einride.

Mar 16, 2021

SKF och Einride utvecklar självkörande godstransporter


Ska tillsammans med Einride frakta gods på allmän väg mellan fabriken och lagret i Göteborg.  

SKF testar nu en självkörande elektrisk lastbil tillsammans med techbolaget Einride för att kunna frakta gods på allmänväg mellan fabriken och lagret i Göteborg. Trafiken startar i april. 

–Vi har beslutat att minska vår CO2 påverkan med 40 procent från godstransporter under en tio års period till 2025. Vi genomlyser därför hela vårt logistikflöde ur ett CO2 perspektiv. Det här är ett exempel på initiativ som ger oss nya möjligheter att skapa effektiva, hållbara och autonoma logistikflöden som bidrar till våra mål, säger Mattias Axelsson Global Logistics Manager på SKF.

För SKF är autonoma fordon inget nytt. Idag används självkörande truckar, Automated Guided Vehicles (AGV), inne i fabriker och lager. Det finns också långt framskridna planer på att ta fram en lösning för autonom på- och avlastning av lastbilen, som kan frakta uppemot tio ton åt gången. Att framföra förarlösa fordon på allmän väg kräver dock ett särskilt tillstånd från Transportstyrelsen, vilket de båda bolagen planerar att söka tillsammans.

Tester i olika steg

Första testkörningarna börjar nätter och helger under april, mellan fabrik och lager, inne på SKFs område i Göteborg. En sträcka om 2 km. De självkörande lastbilarna som rullat sedan 2018 fraktar 16 ton åt gången och har egna omfattande säkerhetssystem med både radar, kameror och laser. Väldigt likt när trafikflygplan använder sig av datorstyrda landningar vid tät dimma. 

Inledningsvis kör lastbilarna 5-15 kilometer i timmen och 3-4 timmar per dygn. Det som kräver mest tester hos SKF är inte körningarna, utan på- och avlastningar.

–      Vi lastar och testkör nätter och helger eftersom det inte kräver några särskilda tillstånd, när området är helt stängt för allmänheten. Nästa testperiod sker under fyra dygn i maj, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride.

De självkörande lastbilarna följs på plats av Einrides testpersonal, dessutom övervakas trafiken från en fjärrchaufför på Einrides lokala anläggning, 8 km ifrån SKF:s fabrik. 

Ambitionen är att SKF:s automatiska D-fabrik i Gamlestaden ska lasta ut och nå sina lager fullt automatiskt. De gradvis allt mer avancerade testerna väntas fortsätta närmaste året. De första fullt automatiska lastningarna och transporterna väntas vara i drift våren 2022.

– I och med partnerskapet med SKF har vi nu kunder i alla våra prioriterade kundsegment: handel, konsumtionsvaror och industrivaror, vilket vi är väldigt stolta över. Tillsammans med dem kommer vi lära oss och växa snabbt, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride. 

SKF tillhör ett av de industribolag som har världens mest automatiserade produktion. Att koppla ihop detta med automatiska transporter öppnar för bättre precision i produktionen, vilket ökar hållbarheten och sparar både energi och kostnader. 

Einride är ett svenskt transport tech företag som utvecklar och tillhandahåller fraktlösningar med hjälp av elektriska och autonoma fordon. Bolaget grundades 2016 och var först i världen med att köra elektrisk, självkörande lastbil på allmän väg i kommersiellt syfte. Andra bolag som idag använder olika former av Einride-lastbilar är idag Lidl, Oatly, Electrolux och Coca Cola. 

SKF



  • May 7, 2021

    Streama film i Polestar 2

    Reportage Elbilstillverkaren satsar på streaming, Spotify och din egen smartphone som bilnyckel.
    81
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT