Semcon i nytt forskningsprojekt för säkrare självkörande fordon
Ett förlegat synsätt att tro bilen är färdig när den rullas ut från fabrik.
I takt med att fordon får alltmer avancerade funktioner ställs nya krav på agila arbetssätt inom fordonsindustrin. Semcon är partner i ett nytt Vinnova-finansierat forskningsprojekt som ska ta fram analysmetoder och arbetsprocesser för kontinuerlig utveckling av säkra uppkopplade och automatiserade fordon.
Att en bil anses som färdig när den rullar ut från fabriken är idag ett förlegat synsätt. Fordonens system kommer att behöva uppdateras och gradvis förbättras i takt med att vi lär oss mer om hur säker autonom drift faktiskt fungerar.
– Vi hoppas att de här forskningsresultaten ska komma till användning så fort det bara går. Att arbeta med agil utveckling och kontinuerliga uppdateringar av komplexa säkerhetskritiska funktioner ställer höga krav och innebär att arbetssätten inom fordonsindustrin behöver förändras. Det vill vi hjälpa till med, säger Fredrik Warg, projektledare och senior forskare på RISE.
I det nya Vinnovafinansierade forskningsprojektet samarbetar nio företag och forskningsinstanser med målet att ta fram nya metoder och arbetssätt som stödjer agil utveckling av säkerhetskritiska system, och då speciellt uppkopplade och automatiserade fordon. Resultatet presenteras i form av vetenskapliga artiklar.
Maskininlärning i säkerhetskritiska applikationer
Semcon deltar i samtliga av projektets sex delprojekt och ansvarar för ett av dem som fokuserar på vilka krav som ska ställas på de komponenter i fordonen där maskininlärning (ML) ingår. Användningen av ML-algoritmer i Autonomus Driving (AD)-applikationer innebär många utmaningar ur ett säkerhetsperspektiv. Detta har Semcons industridoktorand Jens Henriksson specialiserat sig på. I projektet ska han undersöka frågor som: Hur formulerar vi säkerhetskritiska krav på ML, och hur ska de uppfyllas? Kan vi träna sensorsystem att istället för att upptäcka hinder på vägen, upptäcka den rutt som är utan hinder?
Människa och maskin i samspel
Semcon bidrar även med experter inom User Experience (UX) och beteendevetenskap. I och med att de självkörande systemen kommer kräva kontinuerliga uppdateringar är det viktigt att också titta på den mänskliga aspekten: Hur reagerar människor på att bilen plötsligt klarar av att köra själv i miljöer den inte klarade av dagen innan?
– I slutändan handlar vår forskning om att lösa en rad säkerhetsutmaningar som är helt avgörande för att överhuvudtaget kunna få ut självkörande fordon på vägarna, säger Stig Ursing, Senior Safety Expert på Semcon. Vi är glada och stolta över att kunna bidra med vår kunskap i detta viktiga arbete.
Tyngdpunkten i projektet ligger på vägfordon, som bilar och lastbilar, men ett av delprojekten fokuserar även på andra typer av autonoma fordon som används på avgränsade områden. Det kan till exempel handla om gruvor, hamnar och flygplatser – något Semcon har lång erfarenhet av att jobba med inom erbjudandet Applied Autonomy.
Om forskningsprojektet SALIENCE4CAV
SALIENCE4CAV står för ”Safety lifecycle enabling continuous deployment for connected automated vehicles”. Projektet delfinansieras av Vinnova som en del av samverkansprogrammet FFI – fordonsstrategisk forskning och innovation. Projektet leds av RISE och pågår mellan januari 2021 och juni 2023. Projektparter är Agreat, Comentor, Epiroc, KTH, Qamcom, RISE, Semcon, Veoneer och Zenseact. Läs mer om SALIENCE4CAV.
-
Apr 14, 2021
ViskoTeepak väljer övervakninglösning från SPM Instrument
Affärer Efter några års användning av handhållen mätutrustning valde ViskoTeepak att gå vidare med ett nytt trådlöst onlinesystem för att övervaka den mekaniska konditionen på produktionskritisk utrustning.
-
Apr 13, 2021
Hermes Award 2021 till Bosch Rexroth
Nyheter Vinner priset genom sitt världens första elektriska ställdon för styrning av processventiler under vatten.
-
Apr 13, 2021
Personer som behärskar klassiska industriyrken är en bristvara
Arbetsliv Genom fortbildning ska intresset för dessa samhällsbärande yrken öka, menar Lernia, som nu erbjuder svetsspecialistutbildning på distans.
-
Apr 13, 2021
Ett av Sveriges äldsta bruksföretag får ny huvudägare
Branschnytt Byter ut vd och ordförande. -
Apr 13, 2021
Med föraren i fokus
Nyheter Nya Volvo FM vinner Red Dot Award 2021 i kategorin produktdesign för kommersiella fordon.
-
Apr 13, 2021
Svenska Kanthal: Det är dags att elektrifiera stålindustrin
Nyheter – Om industrin ska uppnå sitt mål om fossilfritt stål så måste man sluta använda fossila bränslen i sina värmeprocesser, säger Kanthals vd, Anders Björklund. -
Apr 12, 2021
Banbrytande affär till ABB
Affärer Eldrivna flodfärjor till Lissabon för hållbara passagerartransporter.
-
Hannovermässan lyfter viktiga ämnen när industrin ställer om
Coronaanpassad Hannovermässa sparkar igång denna vecka med högaktuella ämnen på programmet.
-
Det här är det mest påtagliga med utvecklingen inom skärande bearbetning
Emma Johannesen, produktionstekniker på Stenbergs i Jönköping utvecklar.
-
PLAY: På Oslo flygplats storsatsas på självkörande snöröjning
Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygplatsoperatörer världen över. Se filmklippet från Yeti Move.
-
Temaveckorna: Ny svarv från Hyundai-Wia
Ett flertal beställningar redan på väg ut till svenska verkstäder.
-
Tensor IxB batteriverktyg som delar integrerad kontrollpanel
Har ändå samma kraftfulla prestanda som kabelverktyg.
-
Temaveckorna: MaskinFransson dubblar faciliteterna
Verktygsmaskinhandlaren i Hölö söder om Stockholm bygger nu ut för att ge plats åt fler lagermaskiner och ett uppfräschat showroom.
-
Temaveckorna: Nästa generations standardchuck från Kitagawa
Kraftchuck med stor genomgång - BR.
-
Trådlös laserscanner för mätning av detaljer inuti CNC-maskiner
Eliminerar delinspektion och justering av flaskhalsar.