Fredrika Klarén. Foto: Polestar.

Oct 19, 2020

Polestar uppmanar bilindustrin att bli mer transparent om sin miljöpåverkan


En helelektrisk Polestar 2 har ett större koldioxidavtryck än en bensindriven XC40, när de lämnar fabrik.

Som en del av sin strävan att vara bilindustrins mest transparenta företag, tänker det elektriska prestandamärket Polestar publicera fullständiga detaljer om sina elfordons (EV) klimatpåverkan. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Det svenska företaget Polestar kommer att dela den totala klimatpåverkan för sina elbilar när de lämnar produktionslinjen. Dessutom kan Polestar med sin fullständiga livscykelanalys också redovisa bilens totala klimatpåverkan under hela dess livscykel.

-Biltillverkare har tidigare inte varit helt tydliga med sina konsumenter om produkternas miljöpåverkan, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar. Det är inte tillräckligt bra. Vi måste vara ärliga, även om det är svår läsning.

Elbilar en väg till klimatneutralitet

Med hjälp av sin egen analys fann Polestar att nya Polestar 2 lämnar fabriken med ett sammanlagt koldioxidavtryck på 26 ton. Jämfört med en Volvo XC40 med en bensinförbränningsmotor lämnar Polestar 2 ett större fotavtryck i tillverkningsfasen, främst på grund av den energiintensiva batteriproduktionsprocessen.

När elbilen når kunden, förutsatt att den laddas med grön energi, är ytterligare CO2e*-utsläpp försumbara och efter 50 000 km körning överträffar fossila bränslen elbilen (EV) i totala CO2e-utsläpp.

-Meddelandet är tydligt, säger Thomas Ingenlath. Elbilar erbjuder en väg till klimatneutralitet och vi kommer att använda insikterna från denna rapport för att nå det målet.

Omöjligt för en konsument att jämföra klimatpåverkan

Polestar pekar på den oroande bristen på öppenhet i branschen, eftersom det idag är omöjligt för en konsument att jämföra klimatpåverkan från olika bilar. 

Ökad transparens kommer innebära en betydande förändring för en bransch som har kämpat de senaste åren för att övertyga konsumenter om sin hållbarhet. Polestar vill sätta en ny standard för andra biltillverkare att följa.

En viktig fråga är att det finns en rad olika beräkningar som används för livscykelanalys av olika biltillverkare. Polestar delar hela sin metodik och ber nu andra biltillverkare att öppna upp för en högre nivå av transparens.

-Fragmentering leder bara till förvirring. Biltillverkarna måste samlas och vara mer transparent, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Polestar. Vad vi på Polestar vill förmedla är att vi som bransch kan hjälpa konsumenter att göra rätt val.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT