Linde Gas - Hydra.

Mar 8, 2021

Linde ska leverera vätgaslagringsanläggning till världens första vätgasdrivna färja


Kommer gå i drift sommaren 2021.

Norska Norled satsar på vätgas och startar inom kort världens första vätgasdrivna bil- och passagerarfärja, MF Hydra, i Hjelmelandsambandet i Ryfylket i Norge. Linde (fd AGA) har valts som leverantör av den flytande vätgasen och ska även bygga och installera vätgaslagringsanläggningen för färjan.

Färjan MF Hydra kommer gå i drift sommaren 2021, till en början med batteridrift, och övergå i vätgasdrift senast till våren 2022 efter det att vätgasanläggningen installerats.

Den flytande vätgasen tas från Lindes storskaliga anläggning för vätgas i Leuna, Tyskland. Bunkring kommer ske lokalt från lastbil/trailer till tank ombord på färjan på ett tryggt och säkert sätt.

- Vi är stolta över att tillsammans med Norled vara först i världen att ta nästa steg i utvecklingen av den marina sektorn i övergången till miljöbränslen. Linde har mycket lång erfarenhet av vätgasproduktion och erbjuder toppmodern teknik och lösningar genom hela värdekedjan; från elektrolys, flytande vätgas, lagring, transport, bunkring och fyllning, säger Øystein Aasland, chef för processindustri Linde Gas AS.

Linde har redan idag hög produktionskapacitet för leverans av flytande vätgas. Nu byggs världens största PEM elektrolysöranläggning för grön vätgas i Leuna i Tyskland med en kapacitet om hela 24 MW. År 2020 hade Linde en global vätgasförsäljning om cirka 20 miljarder kronor, och över 80 elektrolysapparater i drift och cirka 200 tankstationer globalt.

- Att utveckla och bygga världens första vätgasdrivna färja är ett banbrytande arbete. Norled är mycket noga med att utvecklingen och konstruktionen sker i kontrollerade former med säker drift som högsta prioritet, inte minst avseende vätgasanläggningen som lagrar vätgas i fartyget och omvandlar det till el genom bränsleceller, förklarar Heidi Wolden, verkställande direktör vid Norled.

Alla analyser och ritningar utvärderas av norska sjöfartsdirektoratet och DNV, vilket säkerställer kvalitetssäkring av att Norled gör saker rätt och får de godkännanden som behövs för att bygga och driva en säker färja.

- Vi tror mycket på vätgas och ser vätgas som en "range extender" för eldrivna fartyg med batterier och för längre sträckor, säger Heidi Wolden, Norled.

Under 2015 introducerade Norled världens första batteridrivna färja MF Ampere, vilket ledde till en revolution i norska färjeföretag där cirka 80 färjor kommer att vara batteridrivna under 2022. En liknande effekt förväntas för vätgasdrivna fartyg, där denna effekt också kommer att gynna kust- och nordsjötrafiken.

Om Hydraprojektet

MF Hydra är utvecklat i tätt samarbete med LMG Marin och Westcon Power & Automation sedan 2017, och byggs nu på Westcon Yards i Ølen, Norge. Gexcon utför risk- och säkerhetsanalyser, med Ballard som leverantör av bränsleceller och Linde som leverantör av lagringssystemet av vätgas och av den flytande vätgasen.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT