Lesjöfors i Elon Musk-initierat hyperloop-projekt
Sponsrar fjädrar i lovande svenskt hyperloop-projekt för höghastighetslösningar, samlar forskarvärlden och investerare.
Lesjöforsfjädrar får återigen en kritisk funktion i ett framtidsblickande studentprojekt. Hyperloop-konceptet innebär supersnabba, fossilfria transporter av både människor och gods. En studentgrupp från KTH är med på tåget och tävlar för att utveckla den banbrytande tekniken.
Hyperloop initierat av Elon Musk
Hyperloop-konceptet som är initierat av Elon Musk, grundare av Tesla och SpaceX, samlar forskarvärlden, studenter, designers, programmerare, riskkapitalister och övrigt näringsliv i gränsöverskridande utvecklingsprojekt. Höghastighetslösningen med Hyperloop är tänkt att bli både snabbare, säkrare, billigare, bekvämare samt mer energieffektivt jämfört med dagens transportsystem. Hastigheter runt 1 000-1 200 km/tim är vad farkosterna ska komma upp i vilket skulle medföra en transport från till exempel Göteborg till Stockholm på 30 minuter.
Höga hastigheter tack vare levitation
Konceptet består i grunden av en ”pod” (kapsel), som placeras i en tunnel eller tub och färdas med hjälp av levitation (svävarteknik) driven av magnetism. Levitationen eliminerar friktion mot underlag och eftersom tuben utgör en stängd miljö är den skyddad från yttre påverkan. I tuben dras lufttrycket ned till nära nog vacuum och det minskade luftmotståndet gör att farten kan ökas avsevärt med reducerad energiförbrukning.
KTH tar täten i Sverige
Med en påtaglig öppenhet mellan utvecklarna som ofta gemensamt driver utvecklingen framåt, ordnar SpaceX årliga tävlingar där lösningar och prototyper presenteras. Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm initierade 2018 ett studentprojekt med målet att delta i SpaceX årliga hyperloop-tävling i Kalifornien med en egenkonstruerad pod. Laget toppresterade i en första tävling och ambitionen växte till ett mål att designa och bygga en prototypkapsel med en toppfart på 550 km/h i 1-2 minuters accelerationstid. Det finns två stöttepelare i KTH:s koncept som man inte frångått; en linjär induktionsmotor och magnetisk levitation.
”För att kunna komma upp i hastigheter på över 1 000 km/h krävs en teknik som bygger på levitation. En del lag har istället använt sig av hjul och placerat sig högt i tävlingar, men vid 500 km/h och uppåt kommer friktionen från hjulen snabbt växa sig för stor för att podden ska kunna fortsätta öka i hastighet. Används magnetbaserad levitation minskar istället motståndet för högre hastigheter.”, säger Claes Henriksson, lagkapten för KTH Hyperloop.
Sponsrade fjädrar med viktig funktion
Lesjöfors fjädrar ska användas till den laterala styrningen av podden. Eftersom en Hyperloop-pod till större del färdas friktionsfritt är det oerhört viktigt att podden inte kommer i för mycket kontakt med den monoräls (I-balk) som den färdas längs med. Fjädrarna säkerställer att podden alltid håller rätt kurs och inte skaver mot rälsen. Förutom att väl valda fjädrar ser till att podden behåller hastighet är de också viktiga av säkerhetsskäl; skulle podden åka in i monorälsen under höga hastigheter finns risk att den tar allvarlig skada.
”Vi är glada att vara en del av ett så spännande och viktigt framtidsprojekt. Att sponsra studenter handlar både om att knyta viktiga kontakter för framtiden och att sprida kunskap om vår unika fjäderexpertis”, säger Mattias Hartvigsson, produktspecialist på Lesjöfors.
I drift nästa decennium
Det är dock en lång väg kvar innan visionerna om Hyperloop kan realiseras. Men utvecklingen går framåt i en rasande takt och runt 2030 tror experter att Hyperlooptekniken kan börja rulla ut på bred front. Vissa länder har ännu högre ambitioner och bland annat Saudiarabien och Förenade Arabemiraten har målet att redan 2024 ha en hyperloop i drift.
”Vår ambition slutar inte i och med tävlingarna, utan vi vill fortsätta optimera systemen och bistå med expertis till ett fullskaligt Hyperloop-nätverk vi hoppas kunna se i Sverige i sinom tid”, säger Claes Henriksson.
-
Apr 14, 2021
Ökat behov av el – vart ska den komma ifrån?
Branschnytt Teknikföretagen livesänder onsdag kl 16.00: Möt bland andra batteritillverkaren Northvolt och Huddig som erbjuder anläggningsmaskiner som laddhybrider.
-
Apr 14, 2021
ViskoTeepak väljer övervakninglösning från SPM Instrument
Affärer Efter några års användning av handhållen mätutrustning valde ViskoTeepak ett nytt trådlöst onlinesystem för att övervaka produktionskritisk utrustning.
-
Apr 13, 2021
Hermes Award 2021 till Bosch Rexroth
Nyheter Vinner priset genom sitt världens första elektriska ställdon för styrning av processventiler under vatten.
-
Apr 13, 2021
Personer som behärskar klassiska industriyrken är en bristvara
Arbetsliv Genom fortbildning ska intresset för dessa samhällsbärande yrken öka, menar Lernia, som nu erbjuder svetsspecialistutbildning på distans. -
Apr 13, 2021
Ett av Sveriges äldsta bruksföretag får ny huvudägare
Branschnytt Byter ut vd och ordförande.
-
Apr 13, 2021
Med föraren i fokus
Nyheter Nya Volvo FM vinner Red Dot Award 2021 i kategorin produktdesign för kommersiella fordon. -
Apr 13, 2021
Svenska Kanthal: Det är dags att elektrifiera stålindustrin
Nyheter – Om industrin ska uppnå sitt mål om fossilfritt stål så måste man sluta använda fossila bränslen i sina värmeprocesser, säger Kanthals vd, Anders Björklund.
-
Hannovermässan lyfter viktiga ämnen när industrin ställer om
Coronaanpassad Hannovermässa sparkar igång denna vecka med högaktuella ämnen på programmet.
-
Det här är det mest påtagliga med utvecklingen inom skärande bearbetning
Emma Johannesen, produktionstekniker på Stenbergs i Jönköping utvecklar.
-
PLAY: På Oslo flygplats storsatsas på självkörande snöröjning
Effektivisering och automatisering står högt på agendan hos flygplatsoperatörer världen över. Se filmklippet från Yeti Move.
-
Temaveckorna: Nytt program för hyvling av invändig fyrkant
Horn lanserar.
-
Temaveckorna: Ny svarv från Hyundai-Wia
Ett flertal beställningar redan på väg ut till svenska verkstäder.
-
Tensor IxB batteriverktyg som delar integrerad kontrollpanel
Har ändå samma kraftfulla prestanda som kabelverktyg.
-
Temaveckorna: MaskinFransson dubblar faciliteterna
Verktygsmaskinhandlaren i Hölö söder om Stockholm bygger nu ut för att ge plats åt fler lagermaskiner och ett uppfräschat showroom.
-
Temaveckorna: Nästa generations standardchuck från Kitagawa
Kraftchuck med stor genomgång - BR.