Jonas Samuelsson. Foto: Electrolux.

Mar 27, 2019

Electrolux investeringsprogram ska ge årliga besparingar om 3 miljarder


Lösningen stavas automatisering, digitalisering och modulbaserade produktplattformar.

Electrolux håller idag kapitalmarknadsdag vid huvudkontoret för affärsområdet Professionella Produkter i Pordenone i Italien. 

-Vi har över de senaste två åren sett en betydande förbättring av Electrolux resultat, med bra stabilitet i lönsamheten trots ovanligt tuff motvind, säger Jonas Samuelson, Electrolux VD och koncernchef, på kapitalmarknadsdagen och betonar att man nu tar flera viktiga strategiska steg mot lönsam tillväxt.

Som meddelades vid kapitalmarknadsdagen i november 2017 genomför Electrolux nu ett investeringsprogram i sin produktion om 8 miljarder kronor över 4-5, år från och med 2018. Tonvikten ligger på automatisering, digitalisering och modulbaserade produktplattformar som ger förbättrade förutsättningar för innovation. Programmet förväntas nu generera årliga kostnadsbesparingar på cirka 3 miljarder kronor, med full effekt från och med 2024. Dessa åtgärder är särskilt utformade för att stärka Electrolux konkurrenskraft i Nordamerika.

Vid kapitalmarknadsdagen betonade Electrolux även möjligheterna för affärsområdet Professionella Produkter att skapa värde som mer fokuserat och snabbrörligare fristående bolag med tillgång till kapitalmarknaden. Electrolux meddelade den 31 januari att bolaget förbereder en avknoppning av Professionella Produkter från koncernen, givet godkännande från aktieägarna.

Den 1 februari meddelade Electrolux strategiska och organisatoriska förändringar för att stärka förmågan att skapa enastående konsumentupplevelser och accelerera lönsam tillväxt. Företaget siktar på att höja innovationstakten kring konsumentupplevelser och vässa sina viktigaste varumärken.

Electrolux siktar också på att dubbla eftermarknadsförsäljningen, från 5 procent av koncernens omsättning till 10 procent tills 2025, genom att förbättra utbudet av serviceprodukter och dra mer nytta av digitala interaktioner med konsumenter. En annan viktig drivkraft blir utvecklingsmarknaderna, där Electrolux har lagt en tydlig plan för att öka försäljningstillväxten i varje region.




    Annons
  • Omvandlare till fotovoltaiska paneler

    Under de senaste åren har vi observerat ett ökande intresse för ”grön energi”. Det dyker upp ett antal applikationer för energiutvinning från fritt tillgängliga källor och bland dessa är installationer av fotovoltaiska paneler mest populära.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT