Eldrivna brandbilar från Volvo Penta på väg
Tre revolutionerande brandbilar med elektriska drivlinor från Volvo Penta är på väg till Berlins, Amsterdams och Dubais brandkårer för att testas av kund.
Volvo Penta har utvecklat en elektrisk drivlina till den ledande brandbilstillverkaren Rosenbauers banbrytande brandbil, "Revolutionary Technology" (RT). Lastbilen - som bryter ny mark avseende körteknik, fordonsarkitektur, användbarhet och anslutningsmöjligheter - lanserades officiellt vid ett evenemang igår kväll (onsdag 23 september) i Österrike. RT: erna skickas nu till brandkårerna i Berlin, Amsterdam och Dubai för att påbörja verkliga kundtester.
Revolutionerar brandtjänstbranschen
Genom att lämna konventionella nyttofordonskoncept och utveckla en elektrisk lösning för lastbilens drivlina har Volvo Penta och dess kund Rosenbauer introducerat en helt ny fordonsarkitektur som förändrar brandtjänstbranschen. Med sin elektriska drivlina har brandbilen utmärkt ergonomi, funktionalitet och säkerhet, höga lastvolymer, kompakta dimensioner samt enastående smidighet. Volvo Pentas elektriska drivlinor ger också fördelar som noll avgasutsläpp och signifikant minskade ljudnivåer.
- Vi är oerhört stolta över att samarbeta med vår långvariga kund Rosenbauer och hjälpa till att skapa det mest revolutionerande och progressiva fordonet inom brandtjänstbranschen. Våra två team arbetade nära tillsammans under utvecklingsprocessen och resultatet är en branschledande lastbil som kommer att hjälpa brandkårer runt om i världen att förbättra säkerhet och funktionalitet samt minska utsläpp och bränslekostnader, säger Paul Jansson, projektledare på Volvo Penta.
Framtidens brandbil
Brandmän som svarar på ett larm behöver ett fordon med hög hastighet, snabb acceleration, distinkt bromsning och manövrerbarhet. RT: s elektriska drivlina, i kombination med oberoende fjädring och ett hydropneumatiskt chassi, ger en hög säkerhetsstandard och bra körprestanda.
Volvo Penta-drivna RT har två elmotorer som har potential att ge en total effekt på upp till 360 kW (490 hk) och upp till 50 000 Nm för alla hjul. Lastbilens energilagringssystem möjliggör en eldriven resa med gott om kraft kvar för drift på räddningsplatsen. Dessutom finns en reservdieselmotor ombord som ger tillräcklig energiförsörjning om resan eller driften tar längre tid.
Bevisad Volvoteknik
Som en del av Volvokoncernen utnyttjade Volvo Penta beprövad teknik och kompetens från Volvos lastbilar och bussar och anpassade den för att möta prestandakraven för en brandtjänstapplikation. Resultatet är en beprövad teknisk Volvolösning som är skräddarsydd för att möta Rosenbauers specifika behov.
- RT är i en annan liga än moderna standardbrandsläckningsfordon när det gäller dess operativa taktiska fördelar, lastalternativ och brandbekämpningsutrustning. Volvo Penta levererade redan dieselmotorer till våra konventionella brandbilar. Efter många års framgångsrikt samarbete - tillsammans med det faktum att de ingår i Volvokoncernen som är ledande när det gäller elektromobilitet och ellastbilar - var de den perfekta partnern för RT-projektet. Vi har arbetat nära för att utforma en skräddarsydd lösning med beprövad Volvoteknik som gör det möjligt för vår elektriska brandbil att göra sitt jobb på ett säkrare, effektivare och mer hållbart sätt än ett konventionellt fordon, säger Dieter Siegel, VD på Rosenbauer International.
Framtiden är elektrisk
Volvo Penta hanterar elektromobilitet genom ett fullständigt system- och modulärt angreppsätt.
- Vi kan skapa en flexibel, skräddarsydd elektrisk drivlinelösning för ett specifikt fordon och applikation, förklarar Paul. Vi är mycket erfarna inom våra olika segment, så genom att använda den kunskapen och kombinera den med hela Volvokoncernens breda kunnande inom elektromobilitet kan vi bygga den bästa modulära plattformen för våra kunders applikationer. Med det som bas kan vi optimera designen och anpassa hela det elektriska drivlinesystemet för ett specifikt fordon, med tanke på den exakta användningen, klimatet och miljön det kommer att fungera i. Detta är vad vi gjorde för Rosenbauer och vi gör det också i andra utvecklingsprojekt, till exempel i vår helelektriska terminaltraktor.
- Vi är stolta över att bryta ny mark inom elektriska drivlinor tillsammans med Rosenbauer i detta revolutionerande projekt. Vi arbetar med våra kunder för morgondagens hållbara kraftlösningar så att vi kan hjälpa dem framtidssäkra sina företag. Vi vill öppna dörren för nya, effektivare möjligheter som också är renare och tystare - precis som den elektriska drivlinan gjorde det möjligt för Rosenbauer att göra. Vårt mål är att bli världsledande inom hållbara kraftlösningar, detta projekt är ett viktigt steg på vår resa, avslutar Heléne Mellquist, VD för Volvo Penta.
-
Jan 18, 2021
MLT får utökat uppdrag av pappersjätten Essity
Affärer Komplett lösning för vibrationsmätning vid Lilla Edets pappersbruk.
-
Jan 18, 2021
Stor order till Konecranes
Affärer Ska leverera 34 automatiska staplingskranar.
-
Jan 18, 2021
Amerikansk order till FlexQube
Affärer Vinner stort kontrakt till amerikansk aluminiumjätte inom fordonsindustrin.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder. -
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare. -
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa.
-
Att tänka på i samband med uppsägningar
Som arbetsgivare bör man ha arbetsrätten i bakhuvudet. Ofta är det i slutet av en anställning som fel begås.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.