Betalningstider i näringslivet alltjämt en het potatis
Ohälsosamma betaltider nyttjas främst av dominerande aktörer inom industrin och tillströmningen till den frivilliga affärskodexen sker inte som förväntat.
Arbetet med att få bukt med missbruket av allt för ensidiga affärsvillkor började bra, men tillströmningen av företag som ställer sig bakom den frivilliga affärskodexen är inte som förväntad.
Det konstaterar Anders Persson, ordförande för det branschöverskridande projektet ”Föreningen för effektiva affärstransaktioner i näringslivet”, samtidigt som han åter önskar uppmärksamhet från de lagstiftande politikernas sida.
– Vi vet sedan tidigare att extremt långa och ohälsosamma betaltider har tillkommit och nyttjas främst av dominerande aktörer inom industrin. I andra sektorer finns, med vissa undantag, ett mycket mer hållbart och långsiktigt förhållningssätt. Men med den dialog, den uppföljning och det arbete vi bedriver i Föreningen för effektiva transaktioner i näringslivet så är förhoppningen att vi med hjälp av anslutna bolag ska lyckas driva utvecklingen i rätt riktning. Men det är fortsatt en utmaning att hålla hög framdrift i arbetet, säger Anders Persson.
I snart två år tillbaka finns den frivilliga affärskodexen för sunda affärer inom näringslivet. FKG är en av de bransch- och arbetsgivarorganisationer som både initierat den samt står bakom arbetet. Inledningsvis har arbetet rullat på och gett resultat som, enligt FKG:s enkäter, inneburit bättre kassaflöden och därmed skapat både ekonomisk buffert och investeringsutrymme för många SME-företag inom leverantörsindustring.
Men så kom den globala pandemin med sina chockvågor, inte minst genom fordonsindustrins komplicerade leverantörskedja.
– Det jag hoppas vi ska slippa se är att det här får negativa konsekvenser i arbetet med att korta betaltiderna i näringslivet. Vi såg tidigt ett antal företag som gick ut och krävde längre betaltider. Detta är extremt negativt för svenska företags konkurrenskraft att pandemin utnyttjades på detta sätt. De flesta insåg snabbt att det var fel väg att gå och att de riskerade sitt varumärke genom agerandet, säger Anders Persson och fortsätter:
– Vi såg också exempel på det omvända. Där flera aktörer, offentliga såväl som privata månade om sina leverantörer och kortade betaltiderna. Ett föredömligt agerande som visar på kunskap om det ömsesidiga beroendet. Och att kunderna långsiktigt inte klarar sig utan goda leverantörsrelationer.
Avslutningsvis säger Anders Persson att han är bekymrad över att mycket stannar vid läpparnas bekännelse. Han konstaterar också att detta riskerar att leda till att frågan om den fria avtalsrätten kommer ifrågasättas, till förmån för tvingande lagstiftning, detta skulle vara ett nederlag för frivilliga lösningar och näringslivets parter.
-
Jan 15, 2021
Hexatronic får affärer för 60 miljoner
Affärer Det är flera sjökabelkontrakt för europeiska kunder.
-
Jan 15, 2021
Affärer för miljarder till Hägglunds
Affärer Planerar för rekrytering av hundratals under 2021.
-
Jan 15, 2021
Enerco etablerar sig i Stockholm
Branschnytt Industrisaneringsföretaget anställer nio medarbetare.
-
Jan 15, 2021
Formteknik Verktyg i Anderstorp får ny ägare
Nyheter Tillsammans erbjuder de ett mer komplett erbjudande till kunder över hela Europa. -
Jan 15, 2021
Sandvik förvärvar andel i AI-företag
Nyheter Tillsammans ska de ta lösningar för smart tillverkning till nästa nivå.
-
Jan 15, 2021
"Regeringens beslut saknar tydligt stöd i svensk lagstiftning"
Nyheter Boliden begär rättsprövning av regeringsbeslut. -
Jan 14, 2021
Global leverantör till fordonsindustrin etablerar sig i Sverige
Nyheter Investerar 20 miljoner euro i kompetenscenter och produktionsanläggning och inleder rekrytering redan under första kvartalet 2021.
-
Världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll
ABB och Epiroc är med på Railcares hållbarhetståg.
-
Från en källare i Vänersborg till en global industrigrupp
Det svenska bolaget firar nu 70 år.
-
PLAY: Hur stort är koldioxidavtrycket för en elbil?
Elbilstillverkaren Polestar manar till ökad transparens, se filmklippet.
-
Volvo Penta lanserar ny automatiseringsteknik för att lägga till med båt
Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Nu lanseras Assisted Docking System.
-
Ställverk med lägre miljöpåverkan
En nyhet i ABB:s portfölj av hållbara ställverk är ett RMU-ställverk med banbrytande lastfrånskiljare.
-
Toyotas självkörande e-Palette kan fylla många funktioner
e-Palette är batteridriven och anpassad för det som kallas Autono-MaaS.
-
XMReality lanserar flera nya produktfunktioner
Läs mer om de olika funktionerna.
-
Atlas Copco introducerar G 2-7 ideala för mindre verkstäder och tillverkande företag
Kompressorerna i serien G 2-7 har en rad fördelar.