Mikael Karlsson. Foto: Volvo Lastvagnar.

Sep 13, 2018

Volvo Lastvagnar presenterar transportlösning med självkörande elfordon


Målet är på lång sikt att kunna erbjuda företag som behöver löpande transporttjänster mellan fasta punkter.

Volvo Lastvagnar presenterar nu en ny framtida transportlösning som består av självkörande eldrivna kommersiella fordon som kan bidra till effektivare, säkrare och renare transporter för speciella uppgifter.

En växande befolkning i världen och en ökande urbanisering leder till stora svårigheter att lösa miljöproblem som trafikstockningar, utsläpp och för höga bullernivåer. Dessutom gör den ökande konsumtionen, den snabbt växande e-handeln och den utbredda bristen på förare att behovet av effektiva transportlösningar blir ännu större.

-Transportbranschen har ännu inte nått sin fulla potential. Allt tyder på att behovet av transporter globalt sett kommer att fortsätta öka betydligt under det kommande årtiondet. Om vi ska klara att möta det behovet på ett hållbart och effektivt sätt måste vi hitta nya lösningar. För att kunna säkra ett smidigt flöde av varor behöver vi också kunna utnyttja den befintliga infrastrukturen bättre än vi gör nu. Transportsystemet som vi utvecklar kan därför bli ett viktigt komplement till dagens lösningar och kan bidra till att lösa många av de svårigheter som samhället, transportbolagen och transportköparna ställs inför idag, säger Claes Nilsson, vd Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnars framtida transportlösning är tänkt att användas för regelbundna, återkommande uppdrag med relativt korta rutter, stora godsvolymer och en hög leveransprecision. Transporter mellan logistiska knutpunkter, som en förlängning av det industriella flödet, är ett typiskt exempel, men andra användningsområden kan också bli aktuella.



-Vårt system kan ses som en förlängning av de avancerade logistiklösningar som redan används i många branscher i dag. Eftersom vi använder oss av självkörande fordon med noll avgasutsläpp och låga bullernivåer kan de sättas in när som helst under dygnet. I lösningen används befintlig väginfrastruktur och befintliga lastbärare, vilket gör att man enkelt kan hålla nere kostnaderna och integrera lösningen i den befintliga verksamheten, förklarar Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions.


Vagnparken består av självkörande elfordon som är kopplade till en molntjänst och en trafikledningscentral. Fordonen är utrustade med sofistikerade system för autonom körning. De kan fastställa sin aktuella position med centimeterprecision, övervaka omgivningen noggrant och analysera vad andra trafikanter gör, för att sedan agera med hög exakthet.

Trafikledningscentralen följer hela tiden transporterna och håller noga koll på varje fordons position, batteristatus, last, servicebehov och ett antal andra parametrar. Precis som vid industriella tillverkningsprocesser är hastigheten och flödet skräddarsydda för att höja leveransprecisionen och undvika onödig väntan. På så sätt kan man minimera slöseri i form av alltför höga lagernivåer och därmed öka tillgängligheten. För fordon som kör samma rutt sker en samverkan för att skapa ett optimalt flöde.

Transportlösningens inriktning på specifika typer av flöden, tillsammans med den förväntat kraftigt ökande mängden av transporter, gör att denna typ av lösningar kan bli ett komplement till traditionella fordon med en yrkesförare vid ratten.

Volvo Lastvagnars transportlösning kommer att fortsätta utvecklas under den närmaste framtiden i samarbete med utvalda kunder för prioriterade användningsområden.

Fakta

  • Volvo Lastvagnar utvecklar en ny typ av transportlösning för återkommande transporter med hög precision mellan fasta punkter, som ett komplement till dagens lösningar.

  • Transportlösningen består av självkörande, uppkopplade elfordon och en trafikledningscentral.

  • Fordonen används som dragbilsenheter och är kompatibla med befintliga lastbärare/släpvagnar.

  • Drivsystemet är helt elektriskt, fritt från avgasutsläpp och har låga bullernivåer. Drivlinan och batteripaketet är av samma typ som dem som används i Volvo Lastvagnars eldrivna lastbilar.




  • Nov 16, 2018

    Vad krävs av en underleverantör för att vara med i matchen?

    Branschnytt I bilföretaget Cevts nya fabrik, som kommer anställa 3500 personer, krävs det senaste inom teknologi. Då blir det viktigt att även leverantörerna hänger med i den tekniska utvecklingen, menar Cevts vd Mats Fägerhag.
    121
  • Nov 16, 2018

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Reportage Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    57
  • Nov 16, 2018

    Nu kommer Ford lättaste superbil

    Reportage Kolfiberhjul och en motorhuv av polykarbonat är några av hemligheterna bakom lättviktaren med wow-känsla!
    329
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    57

  • Teknik

    Norelems dämpare levererar rätt struktur

    Eftersom chockabsorption och vibrationsstyrning är kritiskt för långsiktig maskinprestanda så erbjuder norelems sortiment av industriella dämpare en enkel och kostnadseffektiv lösning.
    12
  • Teknik

    Formfräsning produktivt och ekonomiskt

    Dormer Pramets familj med ekonomiska fräsverktyg har förstärkts med flertalet nya sortiment för medelfin bearbetning och finbearbetning inom formverktygstillverkning.
    20