Arkivbild: Trafikkontoret Göteborgs Stad.

May 11, 2018

Stålet sväller i Götaälvsbron


Veckans högsommarvärme på Västkusten, ledde till att den 80 år gamla bron inte fick igen broklaffen.

När Götaälvbrons klaff skulle öppnas för ett passerande fartyg vid 13-tiden på onsdagen fastnade broklaffen. Den höga lufttemperaturen fick stålet i bron att utvidga sig något litet men tillräckligt mycket för att klaffen inte ska gå helt ner igen efter en öppning. 

I över två timmar på onsdagseftermiddagen stod trafiken på Götaälvbron helt stilla, uppger GP.

Rejäl sommarvärme har alltid, ända sedan Götaälvbron byggdes i slutet av 1930-talet, kunnat göra det svårt att framförallt få broklaffen att gå igen helt efter en öppning.

Tidigare har marginalerna dock varit större än vad de är nu när Götaälvbron är riktigt gammal och snart ska ersättas av den nya Hisingsbron som byggs bredvid. Götaälvbron är nu känsligare för rörelser i marken runtomkring, framförallt pålning för byggen i närheten. Dessa rörelser i kombination med högsommarvärme i luften ökar risken för att klaffen inte ska gå att stänga.

Brons så kallade bärighet har alltså inte påverkats. Det problem som det varma vädret kan orsaka gäller alltså bara broklaffens funktion. Göteborgs Stad för kontinuerligt samtal om situationen med statliga Sjöfartsverket som ansvarar för farleden i Göta älv. Trafikkontoret undersöker även möjligheter att kyla brokonstruktionen.

De flesta lastfartyg kan fortfarande passera, eftersom de är tillräckligt låga för att klara den så kallade segelfria höjden på cirka 19 meter under Götaälvbron.




  • Nov 16, 2018

    Vad krävs av en underleverantör för att vara med i matchen?

    Branschnytt I bilföretaget Cevts nya fabrik, som kommer anställa 3500 personer, krävs det senaste inom teknologi. Då blir det viktigt att även leverantörerna hänger med i den tekniska utvecklingen, menar Cevts vd Mats Fägerhag.
    121
  • Nov 16, 2018

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Reportage Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    57
  • Nov 16, 2018

    Nu kommer Ford lättaste superbil

    Reportage Kolfiberhjul och en motorhuv av polykarbonat är några av hemligheterna bakom lättviktaren med wow-känsla!
    329
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    57

  • Teknik

    Norelems dämpare levererar rätt struktur

    Eftersom chockabsorption och vibrationsstyrning är kritiskt för långsiktig maskinprestanda så erbjuder norelems sortiment av industriella dämpare en enkel och kostnadseffektiv lösning.
    12
  • Teknik

    Formfräsning produktivt och ekonomiskt

    Dormer Pramets familj med ekonomiska fräsverktyg har förstärkts med flertalet nya sortiment för medelfin bearbetning och finbearbetning inom formverktygstillverkning.
    20