May 16, 2018

PLAY: Smygkörning av Mercedes nya elbil


Efter fyra års utvecklingsarbete och tester bland annat på svenska vintervägar, är bilen nu i det närmaste helt färdig.

 

I september är det premiär för Mercedes-Benz nya elbil – EQC. Nyligen fick fyra internationella journalister åka med på en provtur i tyska Schwarzwald.

Mercedes EQC blir den första bilen i Mercedes stora satsning på helelektriska bilar. EQC som visades som konceptbil för två år sedan är en fyrhjulsdriven SUV i samma storleksklass som nuvarande GLC. Lanseringen sker 2019 men redan i september premiärvisas bilen. Nyligen fick fyra internationella journalister provåka en kamouflerad variant av den så gott som helt färdiga bilen på allmänna vägar i tyska Schwarzwald.

Bilen är inte certifierad ännu, men en del preliminära siffror finns tillgängliga. EQC får ett batteri på ca 70 kWh som ger bilen en rejäl elektrisk räckvidd. Accelerationen 0-100 går på under 5 sekunder.

Ca 200 protyper och förseriebilar har byggts och testerna har pågått under några år, i allt från 35 minusgrader i norra Sverige till 50 graders hetta i Dubai.

– En elbil har en mycket lägre tyngdpunkt och helt annan viktfördelning än en bil med förbränningsmotor, säger Michael Kelz som är chefsingenjör för EQC.

– Det gör att vi får tänka ut mänga nya tester för att vara säkra på att vi får en bil som uppför sig och som känns som en Mercedes-Benz även på slingrande och dåliga vägar. Men vi är helt i mål med all hårdvara och vi är enligt tidsplanen med all mjukvara.

– En bil är ju aldrig bara summan av sina delar. Något av det allra viktigaste är att trimma in allting så att det blir en helhet som ger en verklig Mercedes-känsla.

Nya problemlösningar

Elbilar ställer många nya krav som i sin tur kräver ny problemlösning. Att hålla värmen i kyla och att hålla kylan i värme utan tillgång till en förbränningsmotor kräver nya tankegångar.

Ett annat område som kräver nya tankar är det som kallas NVH – Noise Vibration, Harshness (Buller, Vibrationer, Hårdhet). Med andra ord – hur bilen låter och upplevs i kupén. När förbränningsmotorns ljud försvinner upplevs däckljud och vindbrus som mycket starkare.

– Det är viktigt att bilen verkligen ger den upplevelse som människor förväntar sig av en Mercedes och att den verkligen är tyst, fortsätter Michael Kelz.

EQC



  • Nov 16, 2018

    Vad krävs av en underleverantör för att vara med i matchen?

    Branschnytt I bilföretaget Cevts nya fabrik, som kommer anställa 3500 personer, krävs det senaste inom teknologi. Då blir det viktigt att även leverantörerna hänger med i den tekniska utvecklingen, menar Cevts vd Mats Fägerhag.
    121
  • Nov 16, 2018

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Reportage Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    57
  • Nov 16, 2018

    Nu kommer Ford lättaste superbil

    Reportage Kolfiberhjul och en motorhuv av polykarbonat är några av hemligheterna bakom lättviktaren med wow-känsla!
    329
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    57

  • Teknik

    Norelems dämpare levererar rätt struktur

    Eftersom chockabsorption och vibrationsstyrning är kritiskt för långsiktig maskinprestanda så erbjuder norelems sortiment av industriella dämpare en enkel och kostnadseffektiv lösning.
    12
  • Teknik

    Formfräsning produktivt och ekonomiskt

    Dormer Pramets familj med ekonomiska fräsverktyg har förstärkts med flertalet nya sortiment för medelfin bearbetning och finbearbetning inom formverktygstillverkning.
    20