Cornelia F. Sundberg och Thomas Lindestreng, som är säljansvarig på Finland, tillsammans med en besökare på Alihankinta förra året. Foto: Aliaxis.

Sep 24, 2018

Nu börjar Finlands svar på Subcontractor


För svenska underleverantörer som vill vidga sina affärer österut är Alihankinta i finska Tammerfors den självklara mässan att delta på.

Alihankinta betyder underleverantör på finska. Det är alltså Finlands motsvarighet till Elmia Subcontractor och är på samma sätt en årlig mötesplats för i första hand finska underleverantörer.

Alihankinta samlar årligen ungefär lika många utställande företag som sin svenska motsvarighet – men den drar fler besökare. I år arrangeras mässan den 25-27 september.

Ett och annat företag från Sverige hittar faktiskt varje år till Tammerfors för att delta i mässan. Aliaxis är ett av 25 svenska företag som i år satsar på Alihankinta i Finland.

– I år är det är femte gången vi deltar på Alihankinta, konstaterar Cornelia F. Sundberg.
Finland är fortfarande en ganska liten marknad för Aliaxis och står för den minsta omsättning bland de nordiska länderna.

– Vi får naturligtvis fler besökare totalt på den svenska underleverantörsmässan Elmia Subcontractor, eftersom vi är mer kända på den svenska marknaden och vi träffar fler befintliga kunder i Jönköping. Alihankinta är dock den bästa mässan för oss när vi vill hitta nya kontakter på den finska marknaden. Därför är det övervägande nya kontakter snarare än befintliga kunder vi träffar i Tammerfors.

Tuffare marknad
I Finland har Aliaxis ingen säljare på plats. Därför blir deltagandet på Alihankinta en viktig kontaktyta mot den finska marknaden för företaget.

– För oss är Finland en svårare marknad att sälja på, framförallt för att det är mer press på lägre priser där, säger Sundberg. Troligen för att det är närmare tryck från öst med lägre priser. Keramer är ju också ofta ett dyrare alternativ än metaller och platser.

– Men i och med mässan får vi ändå mycket bra kontakt med nya potentiella kunder. Dessutom är det totala besökarantalet högre där under mässans tre dagar än det är i Sverige under Elmias fyra dagar. Antal utställare och antal hallar är ganska likt Elmia.

Färre i sverige
För två år sedan slog Alihankinta besöksrekord med närmare 18 500 besökare. Något färre förra året, men ändå betydligt fler än dess svenska motsvarighet. I sammanhanget kan vi också konstatera att HI-mässan i Danmark också samlade fler besökare 2018 än Elmia Subcontractor.

– Att det kommer färre besökare på svenska och norska event just nu handlar troligen om besparingspolitik inom företag och koncerner, ill exempel att folk inte får resa om det inte är absolut nödvändigt.

– Vi arrangerar årligen andra typer av event såsom keramikseminarier för våra kunder i Norden. Vi märker att det kommer lite färre deltagare även till sådana event i Sverige och Norge, även om intresset för våra keramiska produkter är större än nånsin, säger Cornelia F. Sundberg.

– När vi samtidigt ser att mässor drar fler besökare i både Danmark och Finland, kan det betyda att trycket kanske inte är lika hårt där.

Nya kontakter i finland
Trots att den finska marknaden är liten för Aliaxis, är det ändå värt att satsa på den finska mässan.
– Under våra fem år på Alihankinta har det visat sig vara en bra investering för oss, säger Cornelia.
– Under förra årets mässa fick vi 36 leads och det betraktar vi som bra.
– Andelen nya kontakter är ju dessutom betydligt större i Finland än i Sverige. Det är naturligtvis lika viktigt för oss att träffa många befintliga kunder på en mässa. Det är ett kostnadseffektivt sätt att träffa sina kunder på mässa, även om de bara kommer in och pratar i tio minuter och tar en kopp kaffe.

Innan Aliaxis började ställa ut på Alihankinta för fem år sedan hade företaget testat FinnTec i Helsingfors ett par gånger, en motsvarighet till vår gamla Tekniska Mässan i Stockholm.
– Men vi tyckte inte den gav så mycket. Den passade inte oss riktigt. Men så blev vi tipsade om Alihankinta och den har visat sig passa oss betydligt bättre.

25 svenska företag
Alihankinta samlar alltså lite drygt tusen utställare varje år och underleverantörerna i Finland brottas med ungefär samma problematik som de svenska, där inte minst kompetensförsörjningen framåt är en viktig fråga. Dessutom fokuserar man mycket på effektivisering och produktivitet där medlen i stora delar är automation och robotik. Precis som i Sverige.

Aliaxis är ett av relativt få svenska företag som hittat till mässan i Tammerfors. Bland de omkring 25 svenska företag som deltar i år hittar vi bland andra Bandindustri AB, KUKA Nordic AB, Harald Pihl AB, Adigo Drives AB, Gunnars Tråd AB, Svenska Tanso AB, Delex teknik AB och några andra.

Det finns alltså utrymme för fler svenska företag på Alihankinta...






  • Oct 17, 2018

    Uniflex + Poolia = Sant

    Arbetsliv Bolagsverket lämnar klartecken för fusionen mellan Uniflex och Poolia.
    0
  • Oct 17, 2018

    Northvolt inleder samarbete med BMW

    Nyheter Bildar ett konsortium tillsammans med Umicore för fortsatt utveckling av en hållbar värdekedja för batterier för elektrifierade fordon i Europa.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT