Nov 9, 2016

Miljardaffärer i en bransch som når nya höjder


Det finns inga parkeringsplatser på 10 000 meters höjd, så det gäller att tekniken fungerar, säger Anders Wikman på på GKN Aerospace, som lyckats ta sig in genom den smala dörröppningen till flygindustrin med dess högt ställda krav.

Anders Wikman är inköpschef på GKN Aerospace Sweden – en global koncern med cirka 56 000 medarbetare och som är verksamma i fler än 30 länder. Företaget har produktionsanläggningar i Trollhättan och Linköping och man tillverkar komponenter till flyg- och raketmotorer.

– För närmare tio år sedan var branschen relativt sluten och vi hade ingen möjlighet själva att påverka vilka företag vi skulle samarbeta med. I dag styr vi oss själva och är helt beroende av att göra nya affärer, sa Wikman från den stora scenen i hall D och fortsatte:

– Det finns inga parkeringsplatser på 10 000 meters höjd, så det gäller att tekniken fungerar i alla lägen. Våra underleverantörer måste ha koll på vad dem gör och man ska veta att det är en hög tröskel att stiga över om man ska få chansen.

Han lyfte fyra utmaningar som en underleverantör ställs mot: geometri, materialkompetens, speciella processer och verksamhetssystem. Anders Wikman förklarade senare att man sedan några år tillbaka har framgångsrika samarbeten med Brogren Industries och Tooltec.

– De har varit uthålliga och sett affärspotentialen. Det är också två företag som vi haft bra kommunikation med hela vägen. Positivt är att de finns nära till hands och att satsa på lokala företag är alltid att föredra, sa Wikman.

Men att vem som helst har möjlighet att göra succé inom flygbranschen utesluter Anders Wikman.

– Vi närmar oss endast företag som satsar hårt och som har en vision om sin produkt. Det viktigaste är att de företag som är intresserade bestämmer sig i sin ledning att satsa på egen utveckling mot flygtillverkning, förklarade Anders Wikström.




  • Oct 18, 2018

    ABB Sverige växlar upp inom digitalisering

    Nyheter Den nybildade funktionen Digital Operations löper tvärs över ABBs divisionsstruktur och företaget lovar digitalisering på riktigt när det är dags för höstens Sverigeturné.
    0
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT