Marknaden för eldriven kollektivtrafik växer. Foto: Hybricon.

Aug 27, 2018

Hybricon minskar förlusten


Elbusstillverkaren satsar på uppgraderade bussar och ett breddat erbjudande.

Elbusstillverkaren Hybricon har lagt vårens förlorade elbussupphandling till Umeå Kommunföretag bakom sig.

Hjulmotorena var det som till stor del bromsade utvecklingen under 2017, förklarar vd Johan Suup. Det främsta utvecklingssteget just nu är en ny teknisk lösning gällande hjulmotorerna som ger fullt fungerande och vintertestade bussar. Våra bussar fungerar och producerar mycket bra, även vid körning i tio centimeter nysnö i -25°C, säger Johan Suup.

Hybricons uppgraderade bussar har inte mindre än hundra stycken tekniska förbättringar jämfört med den tidigare versionen. Det handlar inte bara om de nya hjulmotorerna, utan också om bättre stötdämpare, högre batterikapacitet, högre vridmoment, lägre energiförbrukning plus en mängd övriga detaljförbättringar. 

Under andra kvartalet ökade Hybricons rörelseintäkter till kSEK 6 823 (kSEK 1 677). Periodens rörelseresultat minskade till kSEK –1 432 (kSEK -9 838) och periodens resultat uppgick till kSEK –1 539 (kSEK -9 882).

Besparingsprogrammet som lanserades i början av juni löper enligt plan och beräknas vara genomfört under tredje kvartalet.

Den 8 maj 2018 meddelade Hybricon att bolaget tecknat ett ramavtal med Nettbuss AS gällande möjlig leverans av elbussar och tillhörande tjänster.

Bolagets ledning och styrelse har även startat ett antal affärsutvecklingsprojekt i syfte att bredda verksamheten, inom bolagets kompetensområde, det vill säga utveckling och service av elfordon eller inom transportsektor med potential till närstående elektrifiering.

Min förhoppning är att vi innan årsskiftet skall kunna presentera en breddad verksamhet och förutsättningar för finansiering för att brygga likviditeten fram till nya order, säger Johan Suup. 

Den totala marknaden för eldriven kollektivtrafik växer, och förväntas växa ytterligare. En viktig drivkraft är att många större städer och geografiska regioner har planer på att införa miljözoner och har fastställda mål att minska buller och koldioxidutsläpp. I Sverige finns beslutet att transportsektorns utsläpp av växthusgaser ska minska med 70 procent fram till 2030.

Att Hybricon ligger långt fram inom ett segment som inte bara växer, utan också förväntas bli dominerande inom några år, känns naturligtvis både spännande och hoppingivande. Med våra eldrivna bussar anpassade för vinterklimat gör att vi dessutom är extra starka inom en nisch som också förväntas växa de kommande åren, säger Johan Suup.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Teknik

    Nytt vakuumgripdon för kollaborativa robotar

    Människor och robotar arbetar alltmer i samverkan. Schmalz har därför utvecklat en gripdonslösning som säkerställer ett säkert människa-robot samarbete (MRK) tack vare sin unika produktdesign.
    8