Forskaren Johan Casselgren med den väderstation som ska sättas upp vid en av Luleås laddhållplatser för elbussar. Foto: Luleå tekniska universitet.

Nov 8, 2018

Hur klarar elbussarna kyla?


Det ska forskare vid Luleå tekniska universitet ta reda på. I Luleå finns sedan i mitten av oktober Europas nordligaste elbusslinje.

Genom att följa och samla in data från en väderstation som sätts upp vid en av laddhållplatserna ska forskare ta reda på hur elbussarna klarar det stränga vinterklimatet.

– Vi hoppas på en riktigt kall vinter, med ihållande kyla ner mot -30 grader, för att testa detta ordentligt, säger Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik vid Luleå tekniska universitet, som även varit delaktig i upphandlingen av den nya elbusslinjen.

Satsningen på elbussar är ett samarbete mellan Luleå Lokaltrafik, Luleå Energi och Luleå kommun, som har som ambition att 75 procent av lokaltrafiken år 2020 sker med fordon som drivs av fossilfria drivmedel.

Fem elbussar – som drivs med förnybar el från vattenkraft – har köpts in från finska tillverkaren Linkker. I mitten av oktober var det premiär för Europas nordligaste elbusslinje, som går mellan universitetsområdet Porsön och Kronan i Luleå.

Koppling mellan väder och laddningsbehov

Medeltemperaturen i Luleå i december, januari och februari brukar ligga kring -10 grader, men Johan Casselgren hoppas på betydligt kallare temperaturer än så för att bussarnas kapacitet ska prövas i skarpt läge.

– Vi kommer att sätta upp en väderstation vid en av laddstationerna för att kunna följa kopplingen mellan väder och bussarnas laddningsbehov. Det ska bli väldigt spännande att se hur elbussarna klarar vinterklimatet, säger han och fortsätter:

– Det är ju inte bara temperaturen som är intressant utan även hur laddningen påverkas av snö på till exempel kontakdon och på laddplatserna, då det är viktigt att bussarna här rätt position relativt laddstationerna. Det kan medföra att vinterväghållningen på dessa platser behöver utföras på ett annat sätt i dag.

Luleå tekniska universitet är Skandinaviens nordligaste tekniska universitet med forskning och utbildning i världsklass. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,6 miljarder kronor per år. Vi är idag 1600 anställda och 15 000 studenter. Läs mer på www.ltu.se eller följ oss på Twitter: @LTUniv




  • Nov 19, 2018

    Linde Roadster utsedd till vinnare

    Branschnytt Linde Material Handlings banbrytande motviktstruck Roadster vinner prestigefyllda designtävlingen German Design Award.
    14
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Reportage

    Sverige och Hannovermässan - a perfect match!

    Den 1-5 april 2019 vänds blickarna mot världens största industrimässa i Hannover och Sverige tar rollen som partnerland. Satsningen innebär en fantastisk möjlighet för våra svenska industriföretag att visa upp sig och knyta nya samarbeten.
    90

  • Teknik

    Norelems dämpare levererar rätt struktur

    Eftersom chockabsorption och vibrationsstyrning är kritiskt för långsiktig maskinprestanda så erbjuder norelems sortiment av industriella dämpare en enkel och kostnadseffektiv lösning.
    13