Forskaren Johan Casselgren med den väderstation som ska sättas upp vid en av Luleås laddhållplatser för elbussar. Foto: Luleå tekniska universitet.

Nov 8, 2018

Hur klarar elbussarna kyla?


Det ska forskare vid Luleå tekniska universitet ta reda på. I Luleå finns sedan i mitten av oktober Europas nordligaste elbusslinje.

Genom att följa och samla in data från en väderstation som sätts upp vid en av laddhållplatserna ska forskare ta reda på hur elbussarna klarar det stränga vinterklimatet.

– Vi hoppas på en riktigt kall vinter, med ihållande kyla ner mot -30 grader, för att testa detta ordentligt, säger Johan Casselgren, biträdande professor i experimentell mekanik vid Luleå tekniska universitet, som även varit delaktig i upphandlingen av den nya elbusslinjen.

Satsningen på elbussar är ett samarbete mellan Luleå Lokaltrafik, Luleå Energi och Luleå kommun, som har som ambition att 75 procent av lokaltrafiken år 2020 sker med fordon som drivs av fossilfria drivmedel.

Fem elbussar – som drivs med förnybar el från vattenkraft – har köpts in från finska tillverkaren Linkker. I mitten av oktober var det premiär för Europas nordligaste elbusslinje, som går mellan universitetsområdet Porsön och Kronan i Luleå.

Koppling mellan väder och laddningsbehov

Medeltemperaturen i Luleå i december, januari och februari brukar ligga kring -10 grader, men Johan Casselgren hoppas på betydligt kallare temperaturer än så för att bussarnas kapacitet ska prövas i skarpt läge.

– Vi kommer att sätta upp en väderstation vid en av laddstationerna för att kunna följa kopplingen mellan väder och bussarnas laddningsbehov. Det ska bli väldigt spännande att se hur elbussarna klarar vinterklimatet, säger han och fortsätter:

– Det är ju inte bara temperaturen som är intressant utan även hur laddningen påverkas av snö på till exempel kontakdon och på laddplatserna, då det är viktigt att bussarna här rätt position relativt laddstationerna. Det kan medföra att vinterväghållningen på dessa platser behöver utföras på ett annat sätt i dag.

Luleå tekniska universitet är Skandinaviens nordligaste tekniska universitet med forskning och utbildning i världsklass. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,6 miljarder kronor per år. Vi är idag 1600 anställda och 15 000 studenter. Läs mer på www.ltu.se eller följ oss på Twitter: @LTUniv




  • Jan 23, 2019

    3D-printing ska ge SJ högre punktlighet

    Nyheter Nu satsar SJ satsar stort på tillverkning av reservdelar med 3D-printing, något som ska ge effektivare underhåll, punktlighet och nöjdare kunder.
    0
  • Jan 23, 2019

    Pirtek Sweden får ny vd

    Branschnytt Stefan Fallenius, grundare och vd för Pirtek Sweden AB (tidigare Slangakuten), väljer att lämna bolaget efter 10 år vid rodret.
    0
  • Jan 22, 2019

    Han lämnar Sandvik

    Nyheter Rekryteringen av hans efterträdare inleds nu.
    28
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Teknik

    En oöverträfflig 3D-kamera

    Photoneos absolut senaste 3D-kamera har en oöverträfflig detaljnivå och levererar upp 2mpx 3D-bilder i upp till 20 fps.
    13