Ceremoni vid utnämningen av det första Hardox Wearparts® -centret I Libanon. På bilden ser vi Burak Besler, Wear Service Manager på SSAB Services, och Paul Ward, aktieägare i och försäljningschef för Warde Steel och Metals S.a.r.l. Foto: SSAB.

Feb 13, 2018

Hardox Wearparts® -nätverket växer starkt


Förra året utökades nätverket med ett tiotal nya länder, däribland Algeriet, Libanon, Saudiarabien och Zambia.

I slutet av 2017 hade SSAB 360 medlemmar i det globala Hardox Wearparts® -nätverket, jämfört med 265 föregående år. Nätverket växer som planerat – i fråga om medlemsantal, geografisk räckvidd och affärens tillväxt.

SSABs strategi Taking the Lead! lägger stor vikt vid att erbjuda ledande värdeskapande tjänster. För våra kunder betyder det de bästa slitagelösningarna på eftermarknaden. Vi har ett ambitiöst mål att utveckla eftermarknadsförsäljningen av varumärkta höghållfasta stål från SSAB via ett nätverk av 500 HWP-center.

-Vi kan vara rätt nöjda med expansionshastigheten – men det är inte bara medlemssiffror som räknas, utan det viktigaste är att vi är engagerade och att vi når ut på slutanvändarmarknaden. 2017 växte Hardox Wearparts® verksamhet med cirka 12 procent på årsbasis. Det visar att det lönar sig att vara Hardox Wearparts® -medlem, och för oss på SSAB är HWP ett viktigt koncept i vår strävan efter långsiktig tillväxt, förklarar Erik Sundström, som ansvarar för utveckling av nätverket.

Expansion på många viktiga marknadsområden

Förra året utökades nätverket med ett tiotal nya länder, däribland Algeriet, Libanon, Saudiarabien och Zambia.

-Vi hade en mycket stark expansion i Kina i fjol där vi fördubblade medlemsantalet och nu har över 30 medlemmar. Vi har en massa outforskade affärsmöjligheter på den kinesiska eftermarknaden, eftersom den är så stor. Vi har riktat in oss på byggsegmentet, cementindustrin, stenbrott och anläggningsmaskiner, och gruvdrift är också en viktig kund, fortsätter Erik Sundström.

Vi har stärkt vår närvaro även genom större mångfald av medlemmar på våra gamla nyckelmarknader, såsom USA, Kanada och euroområdet. Vårt fokus på dessa marknader har resulterat i en bredare bas av företag i nätverket.

-I Centralamerika har vi tagit ett stort kliv framåt i Mexiko, en av våra viktigaste marknader. Vi har nu tolv medlemmar i Mexiko, av vilka sex anslöt sig under 2017. Även Mellanöstern och Nordafrika är lovande områden och vi har fått nya medlemmar i till exempel Saudiarabien och Algeriet. Vi kommer att fortsätta expandera i Tunisien, Marocko och Egypten, där också gruvdrift och byggnation är viktiga kundsegment, säger Erik Sundström.

På väg mot 500 medlemmar

2018 planerar vi att öka till uppåt 500 medlemmar. Det är viktigt att vara nära gruvindustrin och följa upp byggindustri, stenbrott, cement och anläggningsmaskiner. Ett annat växande kundsegment är återvinningsindustrin.

-Vår främsta prioritet framöver är att säkerställa hållbar volymtillväxt genom det befintliga nätverket. Det innebär att det är viktigt att betona nätverkets kvalitet, och naturligtvis är utbudet också viktigt, avslutar Erik Sundström.




Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT